چگونه با تغییر شرایط در زندگی کنار بیاییم

تغییر خوب است اما همیشه با احساس خوبی در ما همراه نیست. برای بسیاری از مردم تغییر همراه با احساس عذاب و ناراحتی است و طبق تحقیقات مشخص شده که زنان دیرتر از مردان به تغییر عادت می کنند. اما واقعیت این است که تغییر یکی از واقعیات زندگی است و گریزی از آن نیست. زندگی بدون تغییر معنا ندارد زیرا ذات جهان با تغییر و تحول گره خورده است. تولد یک نوزاد، مرگ یک عزیز، از دست دادن ثروت یا به دست آوردن آن، همگی جزو تغییرات طبیعی زندگی هستند. با این که کنار آمدن با برخی از آن ها بسیار دشوار به نظر می رسد اما با چند راهکار ساده به نقل از وب ام.دی می توان به جنگ تغییرات رفت.

۱ - به افکار مثبت رو آورید درباره همه چیز ازجمله تغییر. اولین کاری که در مواجهه با هر نوع تغییری به آن نیاز دارید افکار مثبت است. شما همیشه نمی توانید تغییرات مورد نظر خود را در زندگی پیاده کنید اما شیوه برخورد با آن را می توانید. بنابراین در برابر یک اتفاق ناخوشایند از خود بپرسید: «چه می شود اگر فکر کنم اوضاع دارد بهتر می شود؟»، «چه می شود اگر فکر کنم این اتفاق می تواند نتایج خوبی برای من داشته باشد؟» اگر به این شیوه به تغییرات زندگی نگاه کنید، آن ها از آن حالت رعب انگیز و ترسناک بیرون می آیند. فقط نکته این جاست که این کار باید مدام صورت بگیرد. عادت کنید به طور دائم افکار مثبت را در ذهن تان تکرار کنید و افکار منفی را دور بریزید. به این ترتیب اندک اندک درمی یابید که تا چه حد انسان خوش بینی شده اید.

۲ - یاد بگیرید که تغییرات جدید می توانند چیز خوب و جدیدی وارد زندگی شما کنند. به طور روزمره زندگی ما پر از چالش های سخت و دردناک است. سرطان ها، سقوط هواپیما، ورشکستگی، زلزله و اخباری از این دست زندگی ده ها انسان را به چالش می کشد. اما تجربه نشان داده حتی دردناک ترین تجربه ها، دستاورد جدیدی به زندگی اضافه می کنند، گاه این دستاورد واضح و بارز است و گاه در طول زمان خود را نشان می دهد.

برای یادآوری دستاوردهای مثبت پس از تجربه های دردناک لازم نیست مدت زیادی با خود کلنجار بروید. آخرین تجربه دردناک شما می تواند بیماری برادر همسرتان باشد اما کمک و همراهی اعضای خانواده، عمیق تر شدن پیوند خانوادگی، تبدیل شدن به دوست از یک خواهر یا برادر صرف، همگی تجربه های خوشایندی است که پس از بیماری رخ داده است. این فهرست برای همه ما می تواند بی پایان باشد.

۳ - به خودتان اطمینان داشته باشید که می توانید موقعیت های دشوار را پشت سر بگذارید. همواره به یاد داشته باشید که قدرتی نهانی درون شما نهفته است که به وقت ضرورت می تواند به شما در عبور از چالش ها و مشکلات کمک کند. زنی را تصور کنید که تجربه یک طلاق دردناک را پشت سر گذاشته است. ممکن است در ابتدا تصور کند زندگی برای او تمام شده اما پس از جمع آوری نیروهایش به این نتیجه می رسد که اگر توانسته واقعه طلاق را پشت سر بگذارد، خواهد توانست هر مشکل دیگری را کنار بگذارد. مشکلات در واقع نیروهای درونی را به چالش می کشند بنابراین کافی است به این نیروها اعتماد داشته باشیم تا دریابیم چه اندازه تواناییم.

۴ - یاد بگیرید که حتی احساسات منفی به مثابه یک راهنما برای شما عمل می کنند، بعضی عادت دارند به تغییرات در زندگی خود بی اعتنا بمانند آن را انکار کنند و به هیچ بگیرند. اما این کار، بدترین کار ممکن در مواجهه با تغییرات است. این عده به احساسات منفی خود بی توجه می مانند و آن را رد می کنند در حالی که ترس، احساس گناه یا نگرانی برای این مفید است که شما را به نقطه مقابل سوق دهد. مادری را تصور کنید که از فرستادن فرزند خود به مهدکودک نگران است. اما وقتی به جای نگرانی به او اعتماد می کند از استقلال او، اوقات فراغت بیشتر خود و همه چیزهایی که این تغییر در زندگی او به وجود آورده، احساس شعف و شادی می کند.

۵ - هرچه زودتر تغییرات را بپذیرید، کمتر رنج آن را تحمل می کنید. زندگی مثل یک رودخانه خروشان است که بالا و پایین دارد. می توانید به یک تخته سنگ بچسبید یا این که خود را رها کنید تا چیزهایی را که هرگز تجربه نکرده اید یا ندیده اید، ببینید و تجربه کنید. با خود بگویید اگر شرایط جدید را نپذیرم چیزی عوض می شود؟ آیا جنگیدن و ایستادگی در برابر تغییر شرایط کارساز است؟ وقتی شهامت به خرج دهید و همراه زندگی با تغییرات حرکت کنید از این که به تخته سنگ ها چسبیده باشید، از این حالت تعجب خواهید کرد.

۶ - از کلمات و واژه ها با بار قدرتمند و سنگین استفاده نکنید. اغلب در گرفتاری ها و مشکلات با خود می گوییم از این زندگی خسته شده ام. دیگر تحمل ندارم و... اما همیشه چیزی هست که ما را به زندگی پیوند می دهد. بنابراین در بطن یک تغییر، به آن چه می گویید خوب دقت کنید. «تراژیک»، «وحشتناک»، «تاسف آور»، از خود بپرسید آیا اوضاع واقعا وحشتناک یا تراژیک است. نه اصلا این طور نیست.

۷ - نیرویی ماورایی در ما هست که بسیار بزرگ و تواناست و پیوند دهنده ما با هستی است. پس از هر تغییر با خود بیندیشید شما هم بخشی از «هستی» هستید که به ناچار همراه با آن دچار تغییر و تحول شده اید. با تکیه بر نیروی عظیمی که در خود دارید به انرژی موجود در هستی متصل شوید تا بتوانید با آن به سازگاری با جهان نایل شوید. نیروی عظیم درونی نهفته شما هرگز تمام نمی شود، فناناپذیر و همیشگی است و به شما در هر شرایطی احساس آرامش و آسودگی می دهد.

۸ - از کسانی که می توانند به شما کمک کنند و خوش بین هستند کمک بگیرید. واقعیت این است که در مواجهه با یک مشکل همه ما به شدت احساس تنهایی می کنیم. اما اگر سرمان را کمی بالاتر بگیریم و دیگران را از زاویه دیگری تماشا کنیم درمی یابیم که مشکلات فقط برای ما نیست و بسیاری دیگر هم هستند که مشکلاتی شبیه ما دارند. برای مقابله با مشکلات از دیگران کمک بخواهید. همیشه در اطرافیان ما کسانی هستند که حاضرند به ما کمک کنند. از بین دوستان، کسانی را که اعتماد به نفس دارند، موفق و شاد هستند انتخاب کنید و ساعاتی از روز را با آن ها بگذرانید. بعید نیست که آن ها پس از شنیدن مشکلات شما با کمال میل بخواهند کمک کنند.

۹ - کاری بکنید، حرکت کنید و امیدوار بمانید. فردی را تصور کنید که پس از ۱۰ سال کار برای یک شرکت اخراج شده است. ممکن است چنان با حرفه اش خو گرفته باشد که نتواند هرگز آن را فراموش کند. ور رفتن با پوشه ها و پرونده های سال های گذشته شرکت دردی را دوا نمی کند. بهتر است همه را کنار بگذارد و با تعیین هدف بعدی حرکت کند، این تنها راه است.

-------

منبع :

روزنامه خراسان - مورخ سه‌شنبه 1389/02/07 شماره انتشار 17535

 

 

/ 0 نظر / 6 بازدید